Hajlo.COMmunity

Pełna wersja: (Allegro)2. Odpalamy Allegro
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Odpalamy Allegro


W tym tutorialu napiszemy prosty program w Allegro. Zasada prosta: najpierw kodzik, potem wyjaśnienia.

Kod:
#include <allegro.h>
int main() {
       allegro_init();
       allegro_exit();
       return 0;
}
END_OF_MAIN();

Możesz być z siebie dumny. Napisałeś swój pierwszy program w Allegro. Nie robi on nic, tylko włącza i wyłącza Allegro. Dobra, przejdźmy to objaśnienia:

#include <allegro.h> -Na samym początku musisz zawsze dodać bibliotekę Allegro, więc zapamiętaj dobrze tę linijkę.

Allegro_init(); -Inicjuje bibliotekę Allegro. Jest to niezbędna linijka, więc zapamiętaj sobie ją dobrze.

Allegro_exit(); -Wyłącza bibliotekę Allegro. Jest niezbędna jak powyższe linijki.

Dobra, pierwsze koty za płoty. Napiszmy teraz program który wypisze nam coś na ekranie.

Kod:
#include <allegro.h>
int main() {
    allegro_init();
    install_keyboard();
    set_color_depth(8);
    set_gfx_mode(GFX_AUTODETECT,800,600,0,0);
    set_palette(default_palette);
    clear_to_color(screen, 48);
    textout_ex(screen,font,"Witaj w Allegro !",20,20 ,makecol(255,0,255),-1);

    readkey();

    allegro_exit();
    return 0;
}
END_OF_MAIN();

Dużo nowych funkcji? Zaraz je wszystkie wyjaśnimy.

Install_keyboard(); -Instaluje klawiaturę.

Set_color_depth(8); -Ustawia głębie kolorów, możliwe tryby to: 8, 15, 16, 24, 32 bity. Tę funkcję ustawiamy tylko przed wywołaniem trybu graficznego.

Std_gfx_mode(GFX_AUTODETECT, 800 600, 0, 0); - Tym poleceniem włączamy tryb graficzny. GFX_AUTODETECT oznacza, że Allegro użyje automatycznie wykrytego sterownika. Możemy zastosować również: GFX_AUTODETECT_FULLSCREEN - odpali allegro na pełnym ekranie, lub GFX_AUTODETECT_WINDOWED odpali allegro w oknie, tylko pamiętajmy, że wymiary tego okna powinny być mniejsze niż rozdzielczość ekranu ! ...

Set_palette(default_palette); -Ta funkcja ustawia paletę kolorów, do wyboru mamy:
-deafult_palette- 16 kolorów w raz z wszystkimi gradientami.
-black_palette- czarno-biała paleta kolorów.
-deskop_palette- hmmm Atari? ;]
Używamy tej funkcji jedynie przy 8 bitowej głębi, w wyższych trybach nie ustawiamy palety i zamiast numerów kolorów korzystamy z funkcji makecol.

Testout_ex(screen,font,”Witaj w Allegro !”,20,20 ,makecol (255,0,255),-1); -Podstawowa funkcja wyświetlania tekstu na strukturze BITMAP. Jej argumentami sa:
-wskaźnik do struktury BITMAP na której ma być wyświetlony napis, wskaźnik do struktury FONT, napis, pozycja X, pozycja Y, numer koloru oraz numer koloru tła tekstu. Gdy za numer koloru tła tekstu podstawimy –1, tło będzie przezroczyste.

Readkey(); -Funkcja która zawiesza program, do naciśnięcia dowolnego klawisza.

Jeżeli się podobało i pomogłem, prosiłbym o punk reputacji.

Zakazane jest rozpowszechnianie tego artykułu bez zgody Autora (MakiMaki)
Gdy chcesz poprosić o rozpowszechnienie pisz na mój E-Mail:
makimaki97@o2.pll


(autor: MakiMaki)
Otwieram wątek.
Przekierowanie